Tribuutti Kunnianosoitus maalle, jossa olen ollut onnellinen.

Suomen ilmavoimamuseo Tikkakoskella

  • Suomen ilmavoimamuseo Tikkakoskella
  • Tiira.
    Tiira.
  • Brewster Model 239 (BW-372).
    Brewster Model 239 (BW-372).
  • Dioraami.
    Dioraami.
  • Suomen ilmavoimamuseo Tikkakoskella
  • Suomen ilmavoimamuseo Tikkakoskella
  • Kanavuori Vaajakoskella.
    Kanavuori Vaajakoskella.

Ajoimme Äänekoskelta kotiin Lohjan Ikkalaan ja matkan varrella oli kyltti, jossa luki ”Ilmailumuseo 4 km”. Päätimme käydä katsomassa, miltä se paikka näytti. Museo näytti jo pihalta lupaavalta ja astuimme sisään.

Museo on pieni, paljon pienempi kuin Vantaalla sijaitseva ilmailumuseo. Ilmavoimamuseo keskittyy, kuten nimensä kertoo, ilmavoimien historiaan. Museossa on Suomen Ilmavoimissa käytössä olleita lentokoneita, lentokonemoottoreita, lentovarusteita sekä eri pienoismallikokoelmia.

Sieltä löytyy kuitenkin yksi erikoinen siviililentokone nimeltään Tiira.

Tiira on itseoppineen lentäjän Raimo Päätalon omatekoinen lentokone. Ylen sivuilla on juttu Päätalon lentokoneesta. ” Päätalo oli kotoisin Sanginjoelta Oulun kupeesta. Lehdistö ihmetteli, miten hän oli onnistunut rakentamaan toimivan ja turvallisen lentokoneen ammattikoulusta hankkimillaan maalarin- ja hitsarintaidoilla…

Oulunsalon lentokentän tutka oli pannut merkille "aavekoneen" lentelyn. Oulun raastuvanoikeus tuomitsi lahjakkaan askartelijan 650 markan sakkoon.”

Ilmavoimamuseossa on myös yksi erittäin mielenkiintoinen lentokone. Se on Brewster Model 239 (BW-372). Brewster on ensi vuoteen saakka lainassa Suomessa. Kone on suomalaisen lentäjän järveen ajama (v.1942) ja se on nostettu järven syvyyksistä yhdysvaltaisella rahalla. Nykyinen omistaja on yhdysvaltalainen.

Tikkakoskella sijaitsevassa Suomen ilmailuvoimamuseo on siisti ja hyvin mietitty museokokonaisuus. Tästä museosta pidän erityisesti dioraamista ja runsaasta tiedosta mitä museo tarjoaa. Päänäyttelyn lisäksi museossa on myös ilmavoimien viestinäyttely. Sen lisäksi museo ei ole pääsymaksuilla pilattu. Aikuisten pääsymaksu on 8 euroa ja lasten (7-17 v) ja eläkeläisten 4 euroa. Perhelippu on 20 euroa. Lapset alle 7 vuotta pääsevät maksutta.

Ajomatka Helsingin Kampista Suomen ilmavoimamuseoon kestää noin 3 tuntia. Aurinkoisena hiihtolomapäivänä nautimme maisemista matkan varrella. Ilman muuta voisin käydä siellä uudestaan.

Museolla on myös aika hienoja kotisivuja.

Espanjaksi.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän PerttiRampanen kuva
Pertti Rampanen

Kysenen museo on kyllä näkemisen arvoinen.

Raimo Päätalon lentokoneen, lentävän sellaisen, rakentaminen on hatunnoston arvoinen työ. Mutta pykälät ovat noudatettavaksi tarkoitettu ilmailualallakin. Ihan kaikkinaisen turvallisuuden vuoksi.

Ihmettelen miksi Päätalo oli antanut lentokoneensa nimeksi Tiira?! Tämä nimihän oli ollut käytössä jo Karhumäen lentäjäveljesten rakentamalla koneella 1920-luvulla.

Käyttäjän amgs kuva

Olisiko se kunnianosoituksena 1920-luvun Tiiralle? Varmasi vain Päätalo itse osaa vastata tuohon mielenkiintoiseen kysymykseen.

Tämän blogin suosituimmat