Tribuutti Kunnianosoitus maalle, jossa olen ollut onnellinen.

Auton öljyn vaihto

  • Öljytulppa auki...
    Öljytulppa auki...
  • Jossain takana se öljyfiltteri oli!
    Jossain takana se öljyfiltteri oli!
  • Hämähäkin muotoinen avaaja.
    Hämähäkin muotoinen avaaja.

Sain kutsun katsomaan, kuinka auton öljyn vaihto tehdään. Viime viikonloppuna katsoin, kuinka auton akut ladataan. Hyvä, sillä koskaan ei tiedä...

Viime viikonlopun hommeli oli helppo, mutta nyt en arvannutkaan, kuinka monimutkaisia ratkaisuja auton öljyfiltterin ja ja öljyn vaihdon eteen oli tämä ranskalainen firma tehnyt.

Vaihdettava öljyfiltteri oli putkien takana olevassa kapeassa paikassa, johon piti laittaa sellainen hämähäkin muotoinen vekotin. Huh, huh, hikoilin yrittäessäni asettaa vehjeen kuten piti. Jos nainen saa mutterit ja ruuvit auki, hän saa ne myös kiinni, mutta tuo hämähakki oli kuin painajaisesta. Loppujen lopuksi homma onnistui, mutta hermot olivat kireällä. Kunnioitan kaikkia niitä auton omistajia, jotka itse vaihtavat öljynsä ja filtterinsä.

Nyt kun kokemuksesta on kulunut monta tuntia, olen tyytyväinen, että suostuin katsomaan ja vääntelemään ruuveja ja muttereita. Tekemällä parhaiten oppii, ja jos maaseudulla haluaa asua, on paras osata kaikenlaista.

Espanjankielisesssä blogissa otan kantaa naisen oikeukseen osata paitsi ajaa myös huoltaa autonsa. Tässä linkki kiinnostuneille:

Cambiar el aceite del coche.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (39 kommenttia)

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen

Näin kaupunkilaisena olen tyytyväinen, jos saan edes jollakin konstilla potkittua kompuutterini käyntiin.

Käyttäjän amgs kuva

Arvelen kuitenkin, että jossain vaiheessa haluaisit tietää miten se tietokone voi jotenkin saada toimimaan, jos on pulmia. Minulle vasta kokemuksen kautta tuli selväksi se, että onhan se hyvä osata edes vähäsen tietää miten se auto nyt vain toimii. Työssäkäyvälle maaseutuihmiselle auto on perustyökalu. Muuten, autokouluissa ei opeteta autoa huoltamaan.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Öljynsuodattimen vaihto on (minun asteikollani) edistyneen autoharrastajan hommia, enkä ole tähän mennessä sitä temppua tehnyt. Moottoriöljyn perusvaihdosta olen sentään joskus suoriutunut, mutta yleensä luotan ammattilaisiin.

Käyttäjän amgs kuva

Tuomo, kyllä myös se öljynsuodattimen vaihto onnistuu. Itse pyysin vain varmistamaan, että se oli ihan kiinni. Ymmärsin niin, että tutustuin yhteen hankalaan tapaukseen, "josta yleisesti tiedetään". Tänään kurkistin toisen auton konepellin alle ja se oli aika mukava tapaus. :)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Hyvä Ana olet toiminnallinen.

Käyttäjän mattiosaisa kuva
Matti Säisä

Hatunnoston arvoinen suoritus näinä enenevän uusavuttommuden päivinä.

Käyttäjän amgs kuva

Ari ja Matti, Kiitos!
Onhan se helpompaa kun joku muu sen tekee. Näin varmasti moni ajattelee.

Katsoin ihan vain uuteliaisuudesta, että öljynvaihtohinnat vaihtelevat automerkistä toiseen ja korjaamosta toiseen (Esim. BMW 330 2,9 vuosimalli 2002 maksaa jossain korjaamoissa yli 300 euroa).

Käyttäjän mattiosaisa kuva
Matti Säisä

Moni ajattelee niinkin että parempi jättää öljynvaihto ammatilaisten tehtäväksi mutta näin sanoen naamioivat saamattomuuden ja laiskuuden tarttua toimeen.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Hyvä Ana ja kiva kun kirjoitit kokemuksestasi. Tasa-arvoisessa Suomessa on osattava naistenkin kaikkea mahdollista. Olemme tämän todenneet serkkuni kera myös. Jonain päivänä voi tulla iso ongelma ellei osaa. Niinpä minunkin pitäisi paremmin tutustua talomme lämmitysjärjestelmään. Autoissa on tänä päivän sen verran piilossa jopa lamput, että niitä voi olla vaikea tai melkein mahdoton itse vaihtaa.

Käyttäjän amgs kuva

Joskus vain miettii realistisesti, että pitää varautua kaikeen ja osata tehdä vaikka mitä. Tuo lämmitysjärjestelmä on tuttu, mutta aina se tieto unohtuu, jos vain toinen tarkistaa sitä.

Matti Siikala

Koneellisen ilmanvaihtokoneen suodattimet pitää puhdistaa säännöllisesti.
Jos koneessa on tuloilman esilämmitys, pitää se säätää kesäksi ja talveksi eri asetuksiin.
Ei näitä kukaan kerro. Sähkölasku vaan suurenee.

Käyttäjän KaukoAalto kuva
Kauko Aalto

Harva nainen autonsa öljyjä vaihtaa, on se sen verran likaista hommaa. Jos akkua täytyy varata,(jollei sitä ole tarpeettomasti kuormittanut) suosittelisin uuden hankkimista.

Matti Siikala

Talvella akku ei ota virtaa vastaan ja sitä kannattaa ladata välillä joka tapauksessa. Kun vain joku keksisi, miten akku lämmitettäisiin ajon aikana, päästäisiin tuostakin ongelmasta.

Käyttäjän KaukoAalto kuva
Kauko Aalto

En nyt tiedä oletko aivan vakavissasi. Akkua ladataan jatkuvasti moottorin ollessa käynnissä. Akkua myös lämmitetään esim. metsätyökoneissa Siperian olosuhteissa, ei se keino ole kovin ihmeellinen kuin jäähdytysnestettä sisältävän kuoren lämpimänä pitäminen ulkopuolisen energian avulla. Joskus ennenvanhaan rekkakuskit jättivät hyttivalon palamaan yöksi, sen aktiviteetti piti akun käyttökelpoisena.Jollei autoon tarkoitettu amppeerituntimäärältään sopiva akku autoa käynnistä, on vikaa haettava akun ulkopuolelta.

Käyttäjän amgs kuva
Ana María Gutiérrez Sorainen Vastaus kommenttiin #15

Ilman kahta autoa ei työssäkäyvä lapsiperhepariskunta tule helposti toimeen. Meillä on yksi auto, jossa on vanha akku. Toki se latautuu, kuten Kauko selitti, ajon aikana. Joskus vahingossa joku ovi on jäänyt vähäsen auki ja valot päällä. Joskus vain pitää ladata.

Matti Siikala Vastaus kommenttiin #16

Itse laitoin ylläpitolaturin akkuun kiinni ja piuhan konepellin välistä.
Joskus vaan tökkää töpselin seinään ja akku on taas täysi.
Ajonaikana tapahtuva latautuminen ei monasti riitä, koska penkin, lasien ja peilienlämmittimet vie niin paljon sähköä. Ja puhallin tietysti aina täysillä, joten sähköä kuluu.

Matti Siikala Vastaus kommenttiin #15

Akkua yritetään ladata, mutta kylmä akku ei ota vastaan.
Akku on ehjä ja riittävä.
Entisessä autossani oli akku eristetty, tässä se on muovilaatikossa ilman kantta.
Autokorjaamolla on puhallinmoottori säädetty minimiin, joten sekään ei ole syynä.

Kyseessä on henkilöauto, ei metsäkone.
Traktoriin osaisin lämmitysjärjestelmän rakentaa äkkiä, mutta pienen auton pieniin tiloihin ja herkkiin antureihin en osaa rakennella omia viritelmiä.

"Jos keli on kylmä, akku ei pysty ottamaan vastaan varausta kovinkaan paljon. Uusilla akuilla tekemissämme akkutesteissä virranottokyky on ollut aika kehno, noin yhden ampeerin luokkaa, kun lämpötila on ollut -20"

Lähde- Tuulilasi/Ketonen.

Matti Siikala Vastaus kommenttiin #15

Viestiin 15. Onko turvallista lämmittää akku sataan asteeseen ja mitä katsastusmies viritelmistä sanoo?

Matti Siikala

Öljynsuodattimen vaihtoon kannattaa hankkia siihen tarkoitettu työväline, muutoin on aika öljyistä vääntämistä.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Pitää vain muistaa tuon käytetyn öljyn asiallinen hävitys. Siitä ei blogisti puhunut mitään.

Matti Siikala

70 luvulla jäteöljy levitettiin hiekkatielle pölyä sitomaan.
Ei enää, onneksi laki kieltää.

Käyttäjän amgs kuva

Asiallinen huomio! Meillä öljy laitetaan kanisteriin ja viedään Pusulassa olevaan Rosknrollin vastaanottopisteeseen. Siellä on muuten oikein aurikoinen nainen töissä. Terveisiä hänelle! :)

http://www.rosknroll.fi/palvelut/jatteiden_vastaan...

Reino Jalas

“en arvannutkaan, kuinka monimutkaisia ratkaisuja auton öljyfiltterin
ja ja öljyn vaihdon eteen oli tämä ranskalainen firma tehnyt.”

Ranskalaisen autoilulogiikan mukaan vaikkapa Citroenin ajovalopolttimon vaihto, reissun päällä maantieolosuhteissa tehdään näin mukavana operaationa:

    -Nosta auton etupyörä tunkilla ylös
    -Irroita etupyörä
    -Irroita auton sisälokasuoja. Se on auttamattoman pas-kainen, saattaa irti repiessä hajota ja se on kiinnitetty helposti hajoavilla klipsukkeilla.
    -Vaihda polttimo
    -Kiinnitä sisälokasuoja klipsukkeilla, toivo ettei sisälokari hajonnut ja klipsut vielä toimivat
    -Laita pyörä paikoilleen ja tunkki takakonttiin.

---
Kuvan perusteella blogistille on opetettu ns. vanhan koulukunnan mukainen öljynvaihtaminen. Eli irroitetaan öljypohjan proppu ja valutellaan öljyt astiaan. Toimintaohje on perinteikkäältä aikakaudelta jolloin öljyropussakin oli vielä magneetti, muka tehokkaasti keräämään metallihiukkasia öljystä pois. Ei ole magneetteja enää minkään uusien autojen pohjapropuissa.

Tuttu asentaja sanoi että mikään ammattikorjaamo ei enää suorita öljynvaihtoa tuolla perinteisellä tavalla. Kaikki ovat siirtyneet tekniikkaan jossa vanha öljy imaistaan öljytikun reijän kautta pumpulla astiaan. On nopeampaa.

Uusissa autoissa äljyproppu voi olla aika hankalassa paikassa, monella ruuvilla kiinni olevan pohjalevyn ja äänieristeiden alla. Alumiinisessa öljypohjassa oleva teräksinen tulppa voi myös hajottaa kierteet, mikäli sitä ei ole koskaan avattu, kun edellisetkin ovat vaihtaneet öljytikun kautta.

Öljytikun kohdalla on myös se syvin eli matalin paikka öljypohjassa, ja siitä kohtaa imemällä saa tarkimmin vanhat öljyt pois. Esimerkiksi uusissa Mersuissa varoitetaan että vanhaa öljyä jää koneeseen 2..4 desilitraa, jos öljynvaihto tehdään pohjapropun kautta.

---
MUTTA, myös vanhalla pohjapropun kautta vaihtamisella on edelleen vankka koulukuntansa olemassa.

Ja jos auton huoltokirjassa suositellaan jompaa kumpaa tapaa, kannattanee käyttää suositeltua tapaa.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Toimiiko lappo, eli auton moottori ajetaan lämpimäksi ja otetaan öljy lapolla ulos kansiteriin ja toimitetaan kuten Ana määritteli?

Reino Jalas

Moottoriöljyhän ei noin pienen lappoputken läpi kulje. Ja suullasiko ajattelit sitä öljyä alkajaisiksi liikkeelle imaista?

Nykyaikainen bensakin on omine lisäaineineen niin karmeaa myrkkyä, että edes varovaisesti imaisten ei tee mieli bensaletkusta suuhunsa vetäistä.

Eräät kehuu tällaisilla Bilteman 14€ käsipumpuilla tekevänsä homman hyvinkin helposti.
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Moottori/Moottori...
Ehkä kannattaisi joku sähkömoottorilla toimiva kuitenkin hankkia.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #25

Eihän siitä tarvitse imeä suuhun saakka.

Matti Siikala Vastaus kommenttiin #28

"Lappopumppu
Yksinkertainen pumppu polttoaineen tai veden (ei juomaveden) siirtämiseen astiasta toiseen. Toisessa päässä kierrettävä venttiili, toisessa letkusuppilo. Kapasiteetti: 2,5-3 l/min. Rakon tilavuus 0,55 l, pituus: 2 m."

Turvallista.

Matti Siikala

Lämmin öljy on juoksevampaa.
Lappo ja kansiteri ovat vieraita käsitteitä minulle.

Matti Siikala

Lappopumppu on turvallinen laite.

Käyttäjän amgs kuva

Jaahas, ei muuta kuin kiitos tuosta tiedosta! Moottorin öljyn poistaminen imemällä kuulostaa mutkattomalta.

Matti Siikala

Jos nykyautoista ja öljyistä puhutaan, on öljynvaihtoväli niin pitkä, että kannattaa hoitaa öljynvaihto muun huollon yhteydessä.
Tietokonekin pitää päivittää jotta auto tietää milloin ilmoittaa seuraavasta öljynvaihdosta.
Jos auto on vanha, nykyöljyillä se auto luultavasti mätänee ennen seuraavaa öljynvaihtoa.

Matti Siikala

http://www.motonet.fi/fi/tuote/803052/Oljynsuodati...

Perinteinen suodattimen vaihtotyökalu alle viiden euron.
Jos hämähäkkiavain ei ole pakollinen kyseisessä automallissa.

Käyttäjän hilkkalaronia kuva
Hilkka Laronia

Ihana ploki!

Oleppa sie mestari ja häätyy minunki sanoa, ettäkö maalla assuu on pras itte osata. Mieki osasin vaihtaa renkhaan, jos kumi puhkes ja yhessä saabissa lensi aina yks korkkia ja höyrys, mutta opin senki laittaan ja työkaverit ihhailit!

Matti Siikala
Matti Siikala Vastaus kommenttiin #36

Kenen teidän, jos tulkitsin oikein?

Käyttäjän hilkkalaronia kuva
Hilkka Laronia Vastaus kommenttiin #37

Rakastavia terhveisiä sullekki, vaikken tiä, onko sinussa tillaa vasthaanotolle, mutta ihan kaikesta huolimatta, kiitos kysymistä ja tulkinnoista ja voi hyvin Matti Siikala!

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

ablodit, vaikka et ikinä enää itse vaihtaisikaan niin onhan tuo sellainen must to do listalle kuuluva once in the lifetime kokemus.

uuden öljysuodattimen asennuksessa riittää käsikiristys jos suodattimeen pääsee edes jotenkuten käsiksi ja jos suodatin kumminkin jää falskaamaan niin sitten kiristetään vain pieni nykäys lisää,
kumitiiviste kirjaimellisti tarraa kiinni kun tiivisteen väliin jäänyt ohut öljykalvo puristuu pois ja sen jälkeen suodatin ei taatusti irtoa itsekseen.

helpottaa meinaan huomattavasti seuraavaa suodatinvaihtoa kun sitä ei ole asennettu "kerta kiellon päälle" kireälle, vaan vain riittävän kireälle.

vastaava juttu pohjapropun kanssa, uuden tiivisterenkaan kanssa riittää se kireys mitä avaimen tyvestä pitäen ranteella irtoaa.

Käyttäjän amgs kuva

Vasta nyt tulin lukemaan ja aah, ihania kommentteja on tullut. Kiitos. Aurinko paistaa nyt!

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset