*

Tribuutti Kunnianosoitus maalle, jossa olen ollut onnellinen.

Kaikki blogit puheenaiheesta Kristinusko

Kristityt jumalansa henkisiä orjia

Rooman valtakunnassa orja saattoi ostaa itsensä vapaaksi. Kristinuskossa vallitsee edelleen orjakäytäntö: pitää ensisijaisesti pelastua, lunastua ja vapautua, ostaa itsensä vapaaksi. Kuva. "Uusi henkinen orjuus otti konkreettisen orjan psyykkiset ja tietoteoreettiset edellytykset omikseen."  

Kristittyjen yhteinen ominaisuus on syntisyys, josta orjien tapaan voi vapautua.

 

Kristittyjen ylösnousemus peruttu muotovirheen vuoksi

Näin kristillisessä kontekstissa Jumala ja Jeesus höpläsivät Saatanaa: 

http://grohn.puheenvuoro.uusisuomi.fi/89272-jumala-ja-jeesus-keplottelij...

Tuosta seuraa, että kristillisessä kontekstissa uhri olikin peruttu uhri ja koko kristikunta onkin kuoleman oma ilman ylösnousemusta.

Uskonto tuo toivoa ja lohtua uskovaisen elämään!

Ihmisellä on taipumus uskoa erilaisia asioita, jotta voi hahmottaa jollakin lailla omaa tulevaisuuttaan. Uskontojen opetus on eri asia, mutta uskonnoistakin ihminen hakee aina toivoa paremmasta elämästä. Tämä asia on minusta tärkeä myös ateistien huomata. Ei ihmisestä tule varmaan ikinä sellaista, että kukaan ihmiskunnasta ei usko jumaluuteen ja yliluonnollisiin asioihin, koska sellaiseen uskominen tuo usein lohtua elämään. Motivaatio uskoa yliluonnollisiin asioihin on takuulla lähes aina vilpitön, eikä siitä sen vuoksi ole varmaan skeptikoille haittaa.

Pääsiäinen kloonattu mithralaisilta

Kristittyjen pääsiäinen on kopio 2000 vuotta vanhemmasta persialaisesta mithralaisuudesta. 

Mithralaisten suuri juhla oli kevätpäiväntasauksen aikaan, jolloin juhlittiin Mithran kuolemaa ja ylösnousemusta. Mithran kuva vietiin symbolisesti kolmeksi päiväksi luolaan, josta se tuotiin ulos elävänä, mutta kristityt ottavat näytelmän todesta. Risti oli Mithralainen auringon symboli.

Arto Paasilinnan tyrmäysisku suomalaisten leuankärkeen

# Törmäsin yllättäen teokseen, joka on ilmestynyt jo kolmannesvuosisata sitten vuonna 1984 mutta joka täräyttää tyrmäysiskun juuri tämän hetken ajankohtaisiin ongelmiin äärinationalismiin, uskonnolliseen ahdasmielisyyteen ja jopa perussuomalaisiin, joiden puheenjohtaja Timo Soini on juuri kertonut tulevasta erostaan.

Puhuvan rummun maassa

 

Kiltti, lapsellinen, krisllisellä mustheella kirjotettu kirja kertoo lääkäristä, joka lähti Livingstonen jalanjäljille, Livingstonen innoittamana Afrikkaan lähetystyöhön ja taistelheen poppamiehiä ja taikauskoa vastaan.

Mulle oli vaikea lukea kirjaa, koska sävy oli hyvin kiltti ja yhtä aikaa epäkunnioittava ja alentuva, siis sokea alkuasukkaitten kulttuurille ja elämälle.

Kirjassa ei yhtään älytty, kuinka asioilla on historiansa ja myös alkuasukkaitten tavoissa ja menettelyissä.

"Jumala on kuollut" - vai onko?

Preussilaisen ateistin Friedrich Nietzschen (1844-1900) päätelmä Jumalan kuolemasta saa aidoimman merkityksensä pääsiäisen tapahtumissa. Pari tuhatta vuotta sitten pitkänäperjantaina Jerusalemin liepeillä ristillä todellakin kuoli Jumala. Ei siis pelkkä ihminen.

Tämä oli mahdollista ensimmäisen joulun tapahtumien takia. Tuolloinhan Jumala tuli ihmiseksi: Betlehemin tallissa syntyi ainutkertainen persoona, joka on olemukseltaan jumalinhimillinen. 

Kristittyjen pääsiäinen kopio mithralaisuudesta 3

Mithralaisuus juontaa alkunsa jo 4000 vuoden takaa, kuva 2. Mithralaisten suuri juhla oli kevätpäiväntasauksen aikaan, jolloin juhlittiin Mithran kuolemaa ja ylösnousemusta. Mithran kuva vietiin symbolisesti kolmeksi päiväksi luolaan, josta se tuotiin ulos elävänä, mutta kristityt ottavat näytelmän todesta. Risti oli Mithralainen auringon symboli. 

Kristittyjen joulu klooni mithralaisilta

Mithra-kultissa on kaste ja ehtoollinen, paimenet todistamassa uuden jumalan syntymää, usko sielun kuolemattomuuteen, ylösnousemukseen ja viimeiseen tuomioon. 

Beetlehemin tähti: Mithralaiset tietäjät kokoontuivat joka vuosi Voiton vuorelle odottamaan maailman kuninkaan syntymistä.

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset

Julkaise syötteitä