Tribuutti Kunnianosoitus maalle, jossa olen ollut onnellinen.

Murjaanien kuningas

"Tilaisuuden tullen kysyn Ana Marialta: onko murjaanien kuninkaan rooli esitettynä tiernapoika-kuvaelmassa arvokasta perinnettä vai silkkaa rasismia? Onko aika ajanut ohi "Hoo, miksi olet noin musta?" -tyyppisestä dialogista?" Näin kysyi yksi kommentoija edellisen kirjoituksen yhteydessä.

Vastasin hänelle, että se on perinne. Kommentoija ei ilmeisesti ollut tyytyväinen vastaukseen ja palasi täsmentämään kysymystään.

"Tiivistän vielä kysymystäni: tarvitaanko 1800-luvun maailmankuvaa materiaaliksi nykyajan joulunviettoon? Perinteenä Tiernapojat on ehdottoman arvokas, mutta etnisesti monipuolistuvassa Suomessa kouluikäisten laulamat murjaanivärssyt kuulostavat väistämättä kiusallisilta.."

Tässä siis kommentoija epäilee, että Tiernapojat -esitys olisi rasistinen tai kiusallinen. Tiernapojat on teatteriesitys, joka perustuu Matteuksen evankeliumiin ja kohtaan, jossa Herodes määrää tappamaan kaikki pienet poikalapset. Samalla se on kertomuus Itämaan tietäjien matkasta Jeesus-lapsen luo. Esitys on siis hyvin uskonnollinen, moniulotteinen ja hyvin vanha. Kuulemma jo 1600 -luvulla esitetiin sitä.

Katsoin esityksen ensimmäisen kerran silloin, kun en osannut paljon suomea. Kieltämättä kiemurtelin tuolissa kun musta kuningas polvistuu Herodeksen eteen. Tulkitsin silloin, että se oli kuva kolonialismista ja euroopalaisten ristiretkistä ja muiden kansojen alistumisesta. Katsoin mielenkiinnolla ja ihailin sitä, kuinka lapset olivat oppineet ulkoa pitkiä vuorosanoja ja lauluja. Ymmärrän siis, jos joku kiusaantuu esityksestä ja ehkä pieni selitys ennen kuin esitys alkaa olisi paikallaan.

Nyt kävin lukemassa Tiernapoikien sanoja ja en käsitä miten se on kiusaallista ja miten muka tänä päivänä sitä ei voida esittää vain siksi, että juhlissa voi olla ihmisiä, jotka ovat samannäköisiä kuin Murjaanien kuningas. Olisiko niin, että eniten kiusaantuvat ne, jotka kenties ovat sitä mieltä, että musta ei sovi kuninkaaksi vaan korkeintaan kuninkaiden päivänvarjojen kantajaksi.

Mustalla kuninkaalla on haettu dramatiikkaa esitykseen. Toisten kansojen alistuminen on kuitenkin ollut kautta aikojen eurooppalaisten ja muidenkin maanosien kuninkaiden tapa. Nykyisinkin se, jolla on enemmän valtaa, alistaa muita. Eurovastaiset sanoisivat, että nykyinen  Kreikka on kuin Murjaamien kuningas ja EU sekä FMI kuin Herodes.

Kun mennään siihen Herodeksen kysymykseen, Herodes tekee sen minkä moni lapsi tekee, eli hän kysyy. Toki Herodes esittää kysymyksensä vasta sen jälkeen kun Murjaanien kuningas on nimitellyt Herodesta "styränkiksi". Eikä Herodes kysyy miksi olet musta, vaan miksi olet niin musta, ikään kuin liian musta ja ihan kuin väri olisi kielteinen asia. Esityksen kirjoittaja olisi voinut laittaa Herodeksen sanomaan Murjaanien kuninkaalle vaikkapa, että itse olet "styränki"

Kuulostaa ihan tämän päivän nettikeskusteluilta, jossa aikuiset ihmiset nimittelevät toisiaan. Ajankohtainen esitys yhä.

Toisaalta tänä päivänä moni lapsi ja aikuinen joutuu vastailemaan miksi on musta, keltainen tai valkoinen tai sinne päin. Jos suomalainen menee vaikkapa Nicaraguaan, lapset kysyvät miksi olet vaalea ja miksi sinulla on vaaleat hiukset?

Kerran kävelin yhden päiväkodin pihan ohi ja yksi lapsista sanoi että "tuo nainen näyttää ihan hassulta". -:) Ei se minua häiritse, että joku sanoi niin. Eri asia on, jos sen perusteella minuun suhtaudutaan toisin kuin muihin. Uteliaisuus on ihan ok.

Tiernapojista siis sanoisin, että se on yhä tänä päivänä ihan hyvä esitys. Sen sijaan hyvin kristillisenä ja uskonnollisena tarinana voidaan kysyä, haluaisivatko kaikki pysähtyä katsomaan sitä vaikkapa kauppakeskuksen aulaan. Tuskin. Osa kävelee ohi. Pitäisikö kieltää se? Ei missään nimessä. Jokainen on vapaa katsomaan, kuntelemaan ja sietämään sitä tai ei.

Netistä löytyy tietoa tiernapoikien historiasta ja esityksen kulusta. Löysin tämän linkin, jossa on Tiernapoikien sanat. Laitan tähän vain sen osan, joka kenties voi herättää kommentoijan tapaisia kysymyksiä.

"

Tiernapoikien sanat:

 

Tiernapojat tulevat ovesta ja Knihti kysyy:

Saako tulla laulamaan?

Saatuaan luvan tulevat ja alkavat laulaa:

Hyvää iltaa, hyvää iltaa, itse kullekin säädylle.

Sekä isännill' että emännill', jokaiselle kuin talossa on.

Ja me toivotamm', ja me toivotamm', onnellista ja hyvää joulua.

Ja sitä taivaallista ystävyyttä, joka meidän kaikkemme ylitse käy.

Mujaanien kuningas ja Knihti asettuvat vastakkain miekat ristissä kohotettuina toisiaan vastaan mudostaen portin.

Herodes:

Kävelee edestakaisin Knihdin ja Murjaanien kuninkaan välistä avaten miekallaan ristikkäin olevien miekkojen kärjet ja laulaa:

Herootes hän se ajoi hevosillaan ja ratsuillaan.

Siihen asti kun hän tuli Murjaanein maalta.

Siihen asti kun hän tuli Petlehemin tykö.

Kuningas Herodes olen minä.

Murjaanien kuningas:
Kääntyy Herodekseen päin ja sanoo:

Jaa, minä tykkään, että sinä olet yksi styränki.

Herodes:
Jaa, minä en ole mikään styränki, vaan kuningas Herodes, joka kannan minun kultaista kruunuani minun esi-isäini jälkeen. Hoo, miksi olet noin musta?

Murjaanien kuningas:
Kävelee Knihdin ja Herodeksen miekkojen välitse laulaen:

Hoo, jos minä olen musta olen minä kaikilta tunnettu.
Hoo, jos minä olen musta olen minä hyviltä kaivattu.
Yksi herra ja kuningas murijaanein maasta.

Herodes:
Vaikka sinä kuinka olet yksi herra ja kuningas Murjaanien maasta, pitää sinun polvistuman minun eteheni ja rukoileman minua.

Murjaanien kuningas:
Ei, vaan Knihti.

Herodes:
Sinä taikka sun henkes!

Seisovat hetkeen vastakkain kunnes Murjaanien kuningas polvistuu Herodeksen eteen, joka laskee miekkansa hänen olkapäälleen. Muut paitsi Murjaanien kuningas laulavat:

Katsokaatte nyt tuota Murijaanein kuningasta
kuinka sen pitää rukoileman Herootesta
ja lankeeman hänen etehensä polovillensa.

Nyt te ootte nähäneet tuon Murjaanein kuninkaan
kuinka sen piti rukoileman Herootesta
ja lankeeman hänen etehensä polovillensa.

Mänkki:

Menkää Petlehemiin, Juuttaan maan Taavetin kaupunkiin. Sieltä te löydätte vastasyntyneen poikalapsen kapaloituna makaavan seimessä, jota Herran enkelit vartioitsevat ynnä härkäin ja aasein kanssa...

JATKUU

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (19 kommenttia)

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan

Hei Ana! Sinulla on tämä kirjoitus kahteen kertaan julkaistuna.

En kirjoita tämän kommentin "häntään" itse asiasta, niin voit poistaa tämän aikanaan.

Käyttäjän amgs kuva

Kiitos ilmoituksesta! En tiedä miten näin kävi.

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan

"Tiernapojat" on osa merkittävää kulttuuriperimäämme, lähtöisin keskiajan miraakkelinäytelmistä, säilynyt täällä periferiassa, huolimatta luterilaisen puhdasoppisuuden perusteellisuudesta katolisten jälkien pois kitkemisessä etenkin 1600-luvulla.
Arvelisin, että Messeniuksella on oma osuutensa siinä, että Tiernapojat säilyi juuri Oulussa. Ja sillä että Oulu oli kovin syrjässä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mystery_play

Alussa kuulemme tervehdyksen, minkä pitäisin yleisenä kiertävien teinien (s.o. opiskelijoiden) sisääntulona heidän tullessaan pyytämään avustusta opintoihinsa. http://fi.wikipedia.org/wiki/Teini

Itse esityksessä yhdistyy kaksi ikivanhaa miraakkelinäytelmäaihetta. Toisessa on aiheena Betlehemin tähti - vrt. Mänkki - ja kolme viisasta miestä, Itämaan tietäjät. Toisessa kerrotaan Kuningas Herodeksesta ja Betlehemin lastenmurhasta. Molemmat voidaan yhdistää aiheen Nativity/Navidad alle, kuten Oulussa on tehty, satoja vuosia.

Tässä esimerkiksi rinnakkaista:
http://www.youtube.com/watch?v=QG5VvytGLOA

Käyttäjän IlkkaJrvel kuva
Ilkka Järvelä

Olisi tosi harmi jos tiernapojat kiellettäisiin "rasistisena", perinne on upea, toista vastaavaa meillä ei taida edes olla ja Tiernapojissa ei taatusti ole tarkoituksena pilkata ihmistä ihonvärinsä takia. Jos Tiernapojat tehtäisiin nyt, siinä ei varmasti olisi tuota "rasistista" elementtiä.

Asiaa hieman liippaa se että meillä on ollut karamellejä jotka on kielletty "rasistisina" vaikka niidenkään tarkoitus ei ole pilkata, ainoastaan viitata tavallaan siihen että joidenkin ihmisten ihonväri on erilainen kuin meillä, sama väri kuin karkeissa. Tämä kieltäminen ei ole kuitenkaan niin harmillista, koska samoja karkkeja voidaan myydä eri nimellä. Kuitenkin asian koominen puoli huvittaa osaa ihmisiä ja koska näin on tehty, joku voi epäillä että myös Tiernapojat kiellettäisiin samalla perustelulla kuin karamellit.

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan

Itse asiassa sanan "murjaani" juuret eivät viittaa ihonväriin vaan katolisen kirkon päävastustajaan Iberian niemimaalla, eli maureihin. Mutta koska pääosa maureista asui Pohjois-Afrikassa, tuli siitä ensin afrikkalaisen yleisnimitys, mihin lisäksi liitettiin tummempi ihonväri kuin eurooppalaisilla, ja lopuksi "morian-murjaani" siirtyi tarkoittamaan Saharan eteläpuolista afrikkalaista, sekä ruotsin että suomen kielessä.
1600-luvun "murjaanien kuninkaassa" on heijastumaa katolisen kirkon ja islamin välisistä valta- ja aluetaisteluista, sekä Iberian niemimaalla että Palestiinaan suuntautuneisiin ristiretkiin liittyen. Samaan tapaan kirkon vastustajiksi määriteltiin "turkit ja murjaanit".

Eli näiden kahden kuninkaan kohdalla kuvataan valtataistelua, anakronistisesti. Toisaalta voisi pitää mielessä Raamatun kertomuksien kuuluisimman somalin, Saban kuningattaren.

Käyttäjän amgs kuva

"Kuitenkin asian koominen puoli huvittaa osaa ihmisiä ja koska näin on tehty, joku voi epäillä että myös Tiernapojat kiellettäisiin samalla perustelulla kuin karamellit." Aivan niin ja erikoista on se, että näin tehtäisiin "suvaitsevaisuuden" nimessä ja ehkä siksi, koska se sana suvaitsevaisuus on niin heikko kuvaamaan sitä, että ihminen ymmärtää sitä ja tätä. Miten liberaalinen yhteiskunta voi olla täynnä kieltoja? Myös jotkut ateistit haluavat kieltää sitä ja tätä.

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

En osallistu mielellään näihin eri uskontojen välisiin keskusteluihin, mut luulempa ettei tässä synny sellaista "älämölö" keskustelua joten osallistun hiukan.

Minua on alkanut viimevuosina huolestuttaa tämä eri kulttuureiden ja perinteiden katoaminen ja sekoittuminen. Taustalla tietysti osin uskonnot. Viimeisin esimerkki tulee Brysselistä jossa Joulukuusta ei uskalleta pitää esillä. Syy ei-kristilliset, mitä sillä sitten tarkoitettaneekaan.

http://www.hs.fi/ulkomaat/Brysselin+kohukuusi+pure...

Harmittaa, kun tällaisia tavallisia juttuja aletaan karsimaan.

Teppo Nygren

Millätavoin joulukuusi loukkaa muita uskontoja? Muistan kun kirjoittelin yhdelle ulkomaalaiselle foorumille ja linkitin kappaleen "O tannenbaum". Jonkin ajan kuluttua en enää pystynyt kirjautumaan kyseiselle foorumille. Heräsi siis ajatus luettuani tuon uutisen Bruysselin joulukuusesta, että olisin loukannut jotain uskontoa linkittäessäni sen kappaleen sille foorumille.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

"Kieltämättä kiemurtelin tuolissa kun musta kuningas polvistuu Herodeksen eteen."

Tuossahan se tulikin! Mielestäni joulun tarkoitus ei ole se, että kansalaiset tuskastuvat seremonioiden vuoksi. Olen itsekin Tierna-Herodes 70-luvulta, jolloin murjaanijutut ja mustaksi maskeeraamiset eivät tuntuneet missään määrin sopimattomilta. Sen jälkeen moni asia on kuitenkin muuttunut, eikä vähiten Suomen väestön koostumus. Tiernapoikien heikko kohta nimittäin on juuri näyttämöhahmojen etnisten erojen alleviivaaminen. Se jos mikä on käynyt vanhanaikaiseksi.

Kuvaelma on tietysti kokonaisuudessaan aikamoinen kulttuurien sekamelska, jossa jopa keisari Aleksanteri, Suomenmaan suuriruhtinas, saa tunnustusta orjuuden lakkauttamisesta.

Alfthan, Järvelä ja Lavikainen täydensivät teemaa asiallisesti kukin omilla näkökulmillaan. Onhan niinkin, että jos esimerkiksi afrikkalaisperäinen muslimiväestö sekä uskonnottomat kieltäytyvät joulunvietosta yleensä, he sulkevat korvansa myös Tiernapojilta. Kantaväestö voisi siinä mielessä lauleskella murjaanin mustuudesta aivan vapaasti.

Ana Maria G-S on selvästikin tottunut suomalaiseen elämänmenoon, koska hän kykenee jo perustelemaan jopa Tiernapoikien käsikirjoituksen. Aika hyvin latinolta! Minä en enää viime vuosina ole osannut nauttia mokoman Herootes-äkseeraamisen katselusta, vaikka osaankin laulut ulkoa varmaan loppuikäni.

Jyri Terttu

Jos Tiernapojat kiellettäisiin "rasismin" takia, suuri osa maailman kirjallisuudesta ja muustakin taiteesta pitäisi myös kieltää.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Pahus! Jopa kirjallisuushistorian kuuluisin kaimapoika, tunnetun tupansa asukas Setä Tuomo olisi silloin vaarassa. Entäpä Tom Sawyer ja hänen (suomennoksessa Turun murretta puhuva) kaverinsa Jim... huonolta näyttäisi heidänkin tulevaisuutensa.

"Hoo, jos minä olen musta, olen minä kaikilta tunnettu!" Murjaanien kuningas osaa siis esittää ihonvärinsä osana ikiomaa brändiään - ei hassumpaa.

Teppo Nygren

Alex Haleyn kirja "Juuret" pitäisi myös kieltää, tai muuttaa orjakauppiaoden ja orjanomistajien kielenkäyttöä suvaitsevammaksi. Myöskään orjia ei saisi kirjassa ruoskia. Mihin tämä maailma on menossa????

Käyttäjän amgs kuva

Kielteiset seikat nousevat keskeisiksi vaikka asioissa olisi myös muita myönteisiä ja muita myönteisiä seikkoja.

Seppo Lavikkainen, kautta aikojen ihmiset ovat enemmän tai vähemmän pelänneet oman asuinympäristön ja kulttuurin muutoksen puolesta. Kuitenkin kautta historian kulttuurit ovat sekoittuneet ja muuttuneet. Harvoin mietimme, että myös kristinusko on tullut muualta, koska se on ollut täällä jo kauan. Matkan varrella kristinusko on saanut vaikutteita muistakin uskonnoista ja kulttuureista. Tiernapojat-näytelmä on tullut muualta.

Ei ole olemassa sellaista homogeenistä kulttuuria paitsi jossain suljetuissa Amazonin sademetsän heimoissa. Ei ole sellaista uskontoa, joka pysyisi puhtaasti sellaisena syntymästä lähtien tähän päivään. Eli kulttuurien sekoittuminen on jatkuvaa prosessia. Jos näin ei olisi, Suomi olisi yhä agraarinen valtio (osittain on harmi, että näin ei ole, yhteisöllisyyyden kannalta).

Perinteiden katoaminen taas riippuu ihmisistä itse. Jos vanhemmat kertoisivat lapsille paljon vaikkapa lapsuuden jouluista, moni jo kadonnut "suvun perinne" löytyisi.

Voi olla, että erehdyn, mutta ilmeisesti kieltojen takana ovat Suomessa suomalaiset itse eivätkä tuoreet tulijat.

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Sori Ana, mut tää lähti taas tähän suuntaan, enkä halua siten jatkaa.

Käyttäjän amgs kuva

Pitikö siis minun olla kanssasi samaa mieltä?!!!

Teppo Nygren

Perinteisiin puuttuminen tuossa asiassa ja historiallista kertomusta esittävään tarinan leimaaminen rasistiseksi aiheuttaa ainoastaan maahanmuuttajavastaisuutta tai muukalaisvihaa. "Ne tulee muuttamaan meidän kulttuurin ja tekee meistä rasisteja". Hätävarjelun liioittelua ja sellaiset ihmiset ainoastaan ruokkivat rasismia.
Jos haluttaisi homovastaisuutta, niin vaadittaisi vaikka tasavertaisuuden nimessä, että jeesus lapsi olisi adoptoitu homoparille. Kukaan homo ei tuollaista vaatisi, mutta homovastaisuudella ratsastajat voisivat sitä vaatia.
Esimerkiksi tuo vaikuttaa hätävarjelun liioittelulta: http://www.kymensanomat.fi/Online/2012/12/10/Pekka...
Tosin tiernapoikaperinne ei ole Kotkalasta kulttuuria, mutta ei se ole myöskään mikään tiernapoika esitys, mikä menee toisen käsikirjoituksen mukaan. Tietysti voihan voitaikinasta tehtyä piirakkaa sanoa karjalanpiirakaksi, jos se muistuttaa jollain tavoin sitä, mutta ei se todellakaan ole mikään karjalanpiirakka.

Rantsilasta muistan, kun tiernapojat tulivat jouluna esiintymään. En tiedä kuinka Oulussa nykyään, mutta Rantsilassa perinne käsittääkseni elää.

Käyttäjän amgs kuva

Tuomo Kokko paljasti itsensä tässä: "Aika hyvin latinolta! ". Kokko, miltä kuulostaa "aika hyvin suomalaiselta"?!!! Se tarkoittaisi, että suomalaiset muuten eivät pysty perustelemaan asioita. Ikään kuin kansanryhmässä olisi jokin vika. Se on kyllä asenteellista.

Matias Gerlich

Minä olin aikoinani tiernapojissa se muriaanien kuningas. Olin myös älyttömän hyvä laulaja. Liekö se syynä miksi olen tuntenut aina tiettyä yhteenkuuluvaisuutta sekä afrojen että latinojen kanssa. Tai sitten yksinkertaisesti minä vain en löydä yhtään perusteltavissa olevaa syytä miksi minun pitäisi tuntea heitä kohtaan minkäänlaista kammoa. Sekä afrikkalaisilla että latinoilla on erittäin hyvin kehittynyt esteettisyyden ja rytmin taju. Heiltä meillä suomalaisillakin olisi jotain opittavaa. Olen muuten jokseenkin varma siitä että laulu, tanssi sekä esteettisyys ovat suuria positiivisia asioita ihmiselle.

Käyttäjän amgs kuva

"Olen muuten jokseenkin varma siitä että laulu, tanssi sekä esteettisyys ovat suuria positiivisia asioita ihmiselle." Kyllä ja siis kaikille. Lapset laulavat noin vain. Muistan Kuuban ajoilta, että siellä on tapana, että juhlissa lapset tanssivat koko juhlaporukan keskellä ja kaikki taputtelevat ja kannustavat. Varmasti ne muksut, jotka kokevat sellaista, haluavat tanssia ja tanssia. Tanssimisen, laulamisen taito syntyy kannustuksen kautta.

Tämän blogin suosituimmat